Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Předmět realizuje obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a gymnázia. Výuka matematiky rozvíjí logické myšlení, napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Hlavním cílem výuky je především pochopení a ovládnutí matematických celků a nástrojů potřebných jak v dalších oborech středoškolského vzdělání, tak zejména v jakémkoliv oboru studia vysokoškolského, dále pak poznání role matematiky a jejího postavení a důležitosti v systému ostatních oborů, přírodovědných, technických i společenskovědních.
Do celého rozsahu výuky matematiky jsou začleněna průřezová témata Osobnostní a sociální výchova (okruhy nižšího gymnázia: Osobnostní rozvoj, Sociální rozvoj a morální rozvoj, okruhy vyššího gymnázia: Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů, Sociální komunikace, Morálka všedního dne, Spolupráce a soutěž) a na nižším gymnáziu Výchova demokratického občana (okruhy Občanská společnost a škola, Občan, občanská společnost a stát). Charakter předmětu a jeho výuka vede studenty k systematičnosti vlastní práce a odpovědnosti za ni, k přesnému vyjadřování a odůvodněné argumentaci, k předcházení zátěžovým situacím a jejich zvládání, k uplatnění rysů soutěživosti.
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 4 (1) | 5 (1) | 4(1) | 4 (1) | 3 (1) | 3,5 (0,5) | 23,5 (5,5) | 5,5 |
čtyřletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 4 (1) | 4 (1) | 3 (1) | 3,5 (0,5) | 14,5 (3,5) | 4,5 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Výuka probíhá tradičním způsobem, se zdůrazněním samostatné práce studentů, a to zpravidla v nedělených třídních skupinách. Podle organizačních možností a podle povahy probíraných celků je výuka podporována využitím učeben s výpočetní technikou.