Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Žáci nižšího stupně víceletého gymnázia, kde je německý jazyk vyučován jako Další cizí jazyk, začínají nebo navazují na úroveň A1 a směřují k úrovni A2 podle Evropského referenčního rámce. Na vyšším stupni víceletého gymnázia a čtyřletém gymnáziu je německý jazyk vyučován rovněž jako Další cizí jazyk, navazuje na úroveň A1 a směřuje k dosažení úrovně B1 podle Evropského referenčního rámce.
Cílem výuky je rozvoj receptivních, produktivních a interaktivních komunikačních dovedností v běžných situacích. Tomu je podřízena i výuka fonetiky, pravopisu, gramatiky a slovní zásoby k tématům:
- můj přítel
- bydlení
- svět okolo mě
- jídlo a stravování
- nakupování
- denní program
- zájmy a záliby
- přátelství a vztahy
- zdraví a nemoci
- cestování, nehody
- dovolená, prázdniny
- móda
- povolání
- plány do budoucnosti
- svátky
- počasí a příroda
- životní prostředí
- komunikační prostředky a média
- rodinný život a partnerství
Zvlášť jsou procvičovány tyto komunikační situace a funkce důležité pro pragmatickou komunikaci a praktický život:
- vyjádření zájmu, nezájmu, názoru, osobních preferencí
- popis cesty, orientace ve městě
- prosba, žádost
- návrh, nabídka, přijetí, odmítnutí
- lítost, pocity
- vyhledání a sdělení informací
- žádost o dovolení
- dohoda o termínu a místě schůzky
- formulace rady
- pozdravy, přivítání, rozloučení, poděkování
- představení se
Výuka dále seznamuje žáky s reáliemi německy mluvících zemí a vede je k upevňování vědomí existence rozličných kultur. Na výuku německého jazyka navazují semináře ve 3. / 5. ročníku, a v maturitním ročníku.
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 3 (3) | 3 (3) | 3 (3) | 3 (3) | 3 (3) | 3 (3) | 18 (18) | 6 |
čtyřletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 3 (3) | 3 (3) | 3 (3) | 3 (3) | 12 (12) | 0 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Výuka probíhá převážně formou tradičních 45-minutových hodin buď v jazykové učebně vybavené audiovizuální technikou, nebo v běžné třídě. Studenti jsou rozděleni do skupin. Vybraná průřezová témata zpracují studenti samostatně ve skupinách formou projektu, využívají masová média a při prezentaci audiovizuální techniku.
Během studia má každý možnost účastnit se mezinárodní výměny se studenty gymnázia v německém Mettingenu a exkurze do vybraných míst v německy mluvících zemích.