Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Předmět Informatika vychází z obsahu Informační a komunikační technologie v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělání a gymnázia. Vyučovací předmět Informatika umožňuje žákům získat elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií, orientovat se ve světě informací, tvořivě s nimi pracovat a využívat je při studiu i v běžném životě. Obsah předmětu je zaměřen na získání a prohloubení znalostí práce s osobním počítačem (zvládnutí základních funkcí textového a tabulkového procesoru, grafického editoru), získávání, prezentování a ověřování věrohodnosti informací, komunikaci v rámci počítačové sítě, dodržování základních typografických a estetických pravidel při tvorbě a prezentaci dokumentů. Předmět Informatika je založen na aktivních činnostech žáků. Umožňuje realizovat samostatnost i spolupráci žáků a pracovat efektivně. Dovednosti získané v rámci Informatiky lze aplikovat ve všech oblastech vzdělávání. Žák je veden k tomu, aby sbíral a třídil informace ze zdrojů dostupných prostřednictvím internetu, aplikoval získané znalosti a dovednosti ve všech ostatních vzdělávacích předmětech, především při zpracovávání dokumentů.
Na Informatiku navazují a učivo rozšiřují Seminář z programování a Seminář z informatiky.
V Semináři z programování, studenti získají obecný, ale zároveň poměrně rozsáhlý základ ke studiu jakéhokoliv programovacího jazyka, což je velmi užitečné zejména pro uchazeče o studium na vysokých školách informačních, technických, přírodovědných a ekonomických směrů.
Předmět Seminář z informatiky rozšiřuje obsah vzdělávací oblasti Informatika a informační a komunikační technologie Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání. Obsahem semináře je rozšíření a prohloubení učiva předmětu Informační a komunikační technologie o informace z oblasti teoretické informatiky, logiky, technických, softwarových a síťových prostředků.
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 1 (1) | 0 (0) | 1 (1) | 1 (1) | 1 (1) | 1 (1) | 5 (5) | 0 |
čtyřletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 1 (1) | 1 (1) | 1 (1) | 1 (1) | 4 (4) | 0 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Výuka probíhá formou výkladu a praktických cvičení v učebně s výpočetní technikou s podporou výkladu i cvičení pomocí datového projektoru. Žáci jsou rozděleni do skupin tak, aby každý pracoval samostatně na svém počítači.