Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Vyučovací obsah předmětu Základy společenských věd vychází závazně z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia – vzdělávací oblasti Člověk a společnost, vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ. Integruje vzdělávací oblast Člověk a svět práce a řadu tematických okruhů z následujících průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova a Mediální výchova. V některých tématech je vzdělávací obsah úzce propojen s poznatky jiných vyučovacích předmětů.
Vzdělávací obsah jednotlivých ročníků je tematicky rozdělen a obsahově koresponduje s poznatky konkrétní společenskovědní disciplíny
1./ 3. ročník:
- Psychologie (člověk jako jedinec)
2. /4. ročník:
- Sociologie (člověk ve společnosti)
- Politologie (občan ve státě)
3. /5. ročník:
- Mezinárodní vztahy a globální svět
- Právo (občan a právo)
- Ekonomie (člověk a svět práce)
4. /6. ročník:
- Filozofie a religionistika (úvod do filozofie a religionistiky)
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 0 (0) | 0 (0) | 1 (0) | 1 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 6 (0) | 0 |
čtyřletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 1 (0) | 1 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 6 (0) | 0 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Vzhledem k naplnění hlavních cílů vyučovacího předmětu probíhá výuka „tradiční“ metodou výkladu (frontální výuka), a metodami, které napomáhají k formování žákovy osobnosti, tj. například diskuse, psychosociální hry, skupinová práce, práce na projektech apod. Výuka probíhá převážně v běžných třídách a ve třídách vybavených dataprojektorem, případně interaktivní tabulí.