Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Vyučovací předmět Občanská výchova obsahově vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyučování se orientuje zejména na to,
- aby si žáci utvořili ucelenou představu o mravních a právních předpokladech mezilidského soužití, o hospodářském životě společnosti, o demokratických postupech při rozhodování o veřejných záležitostech a při řízení státu,
- aby se žáci naučili posuzovat a srovnávat společenské jevy, aby si utvořili představu o lokálních a globálních problémech současné společnosti a o způsobech jejich řešení na národní i mezinárodní úrovni,
- aby se žáci naučili orientovat v rozmanitých situacích osobního, citového, rodinného, pracovního a občanského života a v základních životních hodnotách,
- aby si žáci osvojili dovednost přiměřené mezilidské komunikace, schopnost vyjadřovat a zdůvodňovat vlastní názory, respektovat práva a názory druhých, kriticky vnímat a hodnotit veřejné záležitosti, jednání druhých lidí i své vlastní projevy.
Do obsahu předmětu jsou formou integrace zařazena průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občan a Člověk a svět práce.
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 1 (0) | 2 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 3 (0) | 0 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Výuka probíhá většinou v kmenové třídě. Žáci pracují v rámci celé třídy, v jednotlivých skupinách i individuálně, ve vzájemné spolupráci i samostatně. Používají se zejména tyto formy výuky: frontální výuka, skupinová výuka, diskuze, besedy, heuristické metody, dramatizace, projekty, aktuality.