Popis předmětu
Obsahové vymezení předmětu
Výuka mateřského jazyka pracuje s poznatky, které žáci získávají v jiných předmětech: dějepis, občanská výchova, základy společenských věd, cizí jazyky, hudební a výtvarná výchova a také v předmětech přírodovědných. Hodiny českého jazyka rozšiřují slovní zásobu žáků, jakož i celý repertoár dalších jazykových prostředků.
Výuka se dělí na literární, jazykovou a komunikační výchovu.
Ve všech složkách předmětu se žák postupně učí pracovat s náročnějšími texty odbornými i uměleckými, poznává bohatství mateřského jazyka a předmět se stává i prostředkem esteticko-výchovného působení. V jazykové a komunikační výchově je žák veden k tomu, aby rozuměl různým typům textů a promluv a přemýšlel o nich. Získává schopnost vyjadřovat se spisovným jazykem správně, výstižně, slohově vhodně a pohotově v projevech ústních i písemných. Literární výchova je předmětem všeobecně vzdělávacím s výraznou funkcí esteticko-výchovnou. Žák získává základní přehled o vývoji české a světové literatury a je veden k tomu, aby respektoval, chránil a oceňoval naše tradice a získal pozitivní postoj k uměleckým dílům. Interpretace vybraných literárních děl přispívá k utváření názorů, postojů, zájmů, vkusu a mravního profilu žáka a celkově rozvíjí a kultivuje jeho duchovní život.
Ve výuce se vzdělávací obsah jednotlivých složek vzájemně prolíná.
V předposledním ročníku studia je žákům dána možnost vybrat si volitelný Seminář z českého jazyka a slohu s dotací dvě hodiny týdně a v ročníku maturitním Seminář z českého jazyka s dotací tři hodiny týdně.
Učební plán
šestiletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 4 (1) | 4 (1) | 4(1) | 3 (1) | 3 (1) | 4,5 (0,5) | 22,5 (5,5) | 2,5 |
čtyřletý studijní cyklus | 1. | 2. | 3. | 4. | celkem | disponibilní hodiny |
týdenní hodinová dotace | 4 (1) | 3 (1) | 3 (1) | 4,5 (0,5) | 14,5 (3,5) | 2,5 |
Pozn.: Hodnoty v závorkách označují počet dělených hodin z celkového počtu hodin.
Organizační vymezení předmětu
Výuka probíhá nejen v rámci celé třídy. Ve všech ročnících je zařazena dělená hodina, která umožňuje pracovat se studenty individuálně, případně jim pomoci zvládnout obtížnější učivo a vést je k jeho lepšímu pochopení. Především na nižším stupni šestiletého gymnázia jsou v rámci třídy připravovány soutěže a vystoupení žáků individuálně nebo ve skupinách – recitace, dramatizace, diskusní fóra. Ve volitelných seminářích pracují žáci různých tříd téhož ročníku. Během školního roku se žáci účastní poznávacích exkurzí (např. maturitní ročník – kulturně poznávací exkurze do Prahy), jsou vedeni k účasti v rozmanitých soutěžích, a to jak ve školních kolech, tak i ve vyšších, postupových: okrskových, regionálních i celostátních (Olympiáda v českém jazyce, recitační a literární soutěže, soutěž v řečnictví), účastní se vybraných kulturních akcí a zhlédnou vybraná představení. Škola pravidelně pořádá zájezdy do oblastních divadel.