Výsledky druhého kola přijímacího řízení ke studiu v šestiletém gymnáziu ve školním roce 2024/2025
21. 6. 2024 Článek publikován 21. 6. 2024 | 1 přiložený soubor Článek obsahuje 1 přiložený soubor
V sobotu 15. 6. 2024 se událo celostátní kolo soutěže v programování v Hradci Králové. Vojtěch Křižan (4. E) skončil ve středoškolské kategorii na 4. místě.
I když to tak zprvu nevypadalo, tak díky nesrovnalostem v bodování (i pravidlech) mezi kraji se mi podařilo postoupit z kola krajského do celostátu v Hradci Králové. Do Hradce jsme přijeli v pátek večer a po řádném načerpání cukru z bezedného kelímku (viz obrázek) jsme ulehli na kolej SPŠ Hradební do překvapivě pohodlných postelí. V sobotu v 5:00 hod. ráno nás probudil svit slunečního světla, jelikož všechny peníze určené na nonpermeabilní závěsy byly utraceny za alarmy poházené všude po škole (představte si, že vykrádáte nějakou hi-tech banku ve sci-fi filmu, akorát místo stovek laserů jsou všude kolem vás neviditelné alarmy... nemůžu potvrdit ani vyvrátit, že jsme jeden z nich omylem spustili při menším urbexu).
Po brzkém vzbuzení jsme vyrazili z gulagu kolejí do budovy školy, s hrdě připnutými čísly kolem krku jak borci ze Squid Game. Dorazili jsme do nejvíce prosluněné místnosti na celé škole, samozřejmě bez jediného náznaku klimatizace. Dostali jsme zadání s jedinou úlohou, na jejíž řešení jsme měli 4 hodiny. V příkladových vstupech a výstupech sice byla spousta chyb, ale k čemu je nám vědět vstupy a výstupy naší úlohy, když si můžeme přečíst bezchybný paragraf o nesouvisejícím příběhu „Quadrilixova vývaru“ a jeho posedlosti sbírání karet. Některé chyby se porotě po upozornění zděšených vrstevníků podařilo opravit. Jiné bohužel ne. Na druhou stranu říkali, že to vymýšleli ve 3 ráno, tak chápu občasnou hrubku v programu.
Téma úlohy bylo lineární programování (pro zájemce viz super video od rodáka Toma z Trutnova). Akorát udělat efektivní algoritmus není se středoškolskými znalostmi možné, protože takový algoritmus vyžaduje vysokoškolskou matiku, takže celá úloha byla akorát o importování knihoven (pro neprogramátory: bezmyšlenkovité kopírování kódu z internetu) a zpracování vstupu (na čemž spoustu lidí kvůli nedostatku příkladových vstupů vyhořela).
Umístil jsem se v kategorii mládež (středoškoláci) na 4. místě, i když jsem vyřešil vše bezchybně. Nezískal jsem totiž dostatek bonusových bodů, které se získávaly za (cituji) „zvlášť vydařené kousky“. I přes drobné nedostatky jsem si ale zpocenou soutěž užil a děkuji organizátorům za pořádání této prestižní soutěže!
Vojtěch Křižan, 4. E