Legiovlak ve Valašském Meziříčí
5. 10. 2018 Článek publikován 5. 10. 2018
Ze života Historického kroužku při GFPVM
Den 7. listopad býval, jak si ještě mnozí pamatuje, okamžikem, kdy bylo žádoucí pořídit si lampión a vyrazit do průvodu připomínajícího výročí VŘSR, což, jak tehdy každý věděl, byla Velká říjnová socialistická revoluce v carském Rusku. My – tedy členové Historického kroužku při GFPVM – jsme si pořídili autobusový lístek a vyrazili jsme nikoliv na Zimní palác, ale do Zlína. Na vlakovém nádraží Zlín Střed se totiž slavnostně otvíral mobilní výstavní projekt Československé obce legionářské – Legiovlak.
Náš sympatický průvodce byl výborným znalcem legionářské historie, a tak nám názorně vysvětlil, jak fungovaly obrněné vlaky československých legionářů v Rusku na Transsibiřské magistrále v letech 1918 – 1920, které si naši legionáři vlastním silami upravili z běžných železničních vagonů, převážejících původně mouku, uhlí a jiné suroviny. Prohlédli jsme si obytné vagony zvané těplušky (uprostřed stála kamna a po stranách prostory na spaní), poštovní vagón, ošetřovnu, která se v naléhavých případech využívala i za jízdy jako operační sál a celou řadu zbraní (například těžký kulomet Maxim nebo obrněný vůz z první světové války). Zajímavou částí výkladu bylo vyprávění o tom, co všechno dokázali českoslovenští legionáři vyrobit pro vlastní potřebu i na prodej, aby tak získali finanční prostředky na své fungování. Na řadě míst podél Transsibiřské magistrály dokonce obnovili v opuštěných továrnách výrobu.
Zbytek času ve Zlíně jsme věnovali prohlídce baťovského Zlína, jeho architektuře a návštěvě Muzea Jihovýchodní Moravy s velkou baťovskou expozicí. Dobře jsme se pobavili u baťovských reklamních spotů a vybaveni desaterem mladého baťovského muže a ženy jsme si na jaro naplánovali další výpravu do města, které nás svou historií i kvalitní architekturou velmi zaujalo.
Mgr. Alžběta Zetková